Jednoho krásného dne se nám na brzdě sešly tři hojně prodávané výfuky, takže nás napadlo je rovnou otestovat na skútru co byl zrovna po ruce.
Jedná se o výfuk Leo Vince TT, Leo Vince ZX a Stage6 PRO. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o značně nevyváženou trojici. LV TT je základní laďáček vhodný zejména pro litinové válce, LV ZX je už plnohodnotný laďák s výkonem v širokém spektru otáček a Stage6 PRO je laděný výfuk pro polo-závodní válce který má špičkový výkon v úzkém spektru otáček. Pojďme se na ně podívat podrobněji.
LEO VINCE TT
Tento výfuk spadá do naprosto základní skupiny laděných výfuku, nelze od něj čekat žádný oslnivý výkon, ale za malý peníz vám nabídne sportovní vzhled, výborné zpracování a odpustí vám chyby v naladění, neboť má velice široké spektrum otáček. Je homologovaný a díky vnitřním přepážkám jede v o něco nižších otáčkách než zbylé dva testované výfuky, dá se tak očekávat i nižší hlučnost. Jak je u Leo Vince zvykem výfuk na skútr výborně padne, takže není třeba nic složitě dopasovávat. Balení výfuku do pevné kartonové krabice s výstelkou se prostě nedá nic vytknout. Balení ještě obsahuje válečky a pružinky do sériového variátoru a spojky, takže odpadají starosti s doladěním, protože pokud máte zbytek komponent sériových jen osadíte přiložené díly, zvětšíte trysku a můžete jezdit.
LEO VINCE ZX
Tento silnější brácha předchozího výfuku je už plnohodnotným laďákem střední třídy s velmi atraktivním vzhledem. Od TT se liší tím že je plně průchozí bez přepážek, je svařen z mnohem více dílů a má karbonovou koncovku takže se vzhledově může směle rovnat dražším laďákům. Tak jako TT padne na skútr dokonale a bez násilí, v balení také naleznete válečky a spojkové pružinky, takže opět odpadají náklady na ladící sadu válečků a tvrdší pružinky do spojky. Výkon je opět rozložen do širokého spektra otáček, takže můžete očekávat dostatek kroutícího momentu už od nižších otáček. Jako všechny Leo Vince výfuky je pečlivě zabalen v pevné lepenkové krabici.
STAGE6 PRO
Jako poslední tu máme zástupce polo-závodních výfuků od Stage6. Tento populární výfuk se vyznačuje tím, že za relativně rozumný peníz získáte poměrně ostrý výfuk, což vám pomůže vydolovat z vašeho válce maximum, ale za cenu úzkého spektra otáček kde má výfuk maximální výkon. Z toho plyne i to, že je těžší na naladění než dva předchozí výfuky. Bohužel tento výfuk často trpí na netěsnost gumy u koncovky, kde pak nepříjemně podfukuje. Na to že firma Stage6 je známá svými atraktivními obaly, jsou výfuky značně zanedbané. Výfuk dostanete v igelitovém pytli se štítkem Stage6, v balení by jste také marně hledali válečky, nebo pružinky do spojky. Nejspíše taky proto, že se počítá s tím, že výfuk neosadíte na sériový skútr, takže doladění je individuální. Na perfektně padnoucí uchycení výfuku můžete u S6 zapomenout, na Minarelli se téměř každý kus musí do držáku dopasovávat a celková instalace se tím komplikuje a protahuje. Co nás zklamalo nejvíce je, že při bližším pohledu na výfuk zjistíte, že lakování proběhlo asi až po značné době od svaření, takže pod lesklým lakem jsou skvrny od rzi a poškrábané tělo výfuku .
TEST
Náš test probíhal na skútru Malaguti F12 s motorem Minarelli LC osazený válcem DR evo 70ccm, 21mm karburátorem a Malossi overrange kitem. Postupně jsme na skútru vystřídali všechny testované výfuky a srovnání můžete vidět na grafu níže. Překvapivě nejlépe si vedl Leo Vince ZX a dokázal být i o chloupek výkonnější než Stage6 PRO. Leo Vince TT ukazuje to co se od něj dalo čekat, průměrný výkon ale zato v širokém spektru otáček.Stage6 PRO v testu vyšel v podstatě stejně jako ZX takže jeho potenciál by se měl projevit až na válcích vyžadujících vyšší otáčky. Kdyby v testu figuroval jeho slabší bratr PRO Replica, ze zkušenosti by jsme očekávali o 500 až 1000 nižší otáčky a o cca koně slabší výkon.
ZÁVĚR
Tento test nás samotné překvapil, čekali jsme mezi ZX a PRO výfukem velký rozdíl ve prospěch S6 PRO, ale na litinovém válci dokáže ZX ukázat, že opravdu stojí za to. A když vezmeme v úvahu, že v balení vám přijde i s válečky a pružinkami, je to ideální volba pro litinové válce. Leo Vince má bohatě zásobené sklady, takže maximální čekací doba na výfuk je obvykle 14dnů, kdežto Stage6 se bohužel dlouhodobě potýká s problémem dlouhých dodacích lhůt.
Na úplný závěr uvádíme, že podle našich zkušeností se na nízkootáčkových motorech Peugeot projevují oba Leo Vince výfuky výkonově témeř totožně, jelikož tyto motory co se týče účinnosti jednotlivých výfuku naprosto rozdílné od ostatních velkých výrobců motorů.
Doufáme, že vám náš test pomohl v rozhodování jaký výfuk si pořídit a že budete s nákupem spokojeni.