Logo Scootland.cz

Tuning čtyřtaktu

21. 11 2024
Tuning čtyřtaktu

4-taktní motory už dnes skýtají spoustu možností, jak z nich vydolovat pár koní navíc. Pojďme se mrknout na řešení, jak nalézt pár zatoulaných koníků a udělat z každé jízdy příjemnější zážitek. Možnosti výběru nejsou sice tak rozsáhlé jako u dvoutaktů, tím to ale budeme mít snazší.

VARIÁTOR

Prvním a nejzásadnějším krokem k vyššímu výkonu je u maxiskútrů jednoznačně výměna variátoru. Tuto úpravu vám mohu doporučit i pokud nechcete nic zásadního na skútru měnit. Výměna variátoru totiž nemá negativní vliv na životnost motoru, pouze dokáže lépe využít potenciál, který sériový variátor často zatlouká do země. Často slýchám otázky, jak může tuningový variátor zvýšit výkon, když má stejný průměr jako originální. Trik je v jiném sklonu stoupání válečků, pohybují po jiné dráze a dokáži lépe reagovat na přidání plynu.

Rozdíl vysvětlím na jednoduchém příkladu: Představte si, že máte 2 auta se stejným motorem, ale jinou převodovkou. První má 4 rychlosti, druhé 6. Pokud chcete se čtyřrychlostním dosáhnout stejné dynamiky, budete se potýkat s tím, že po zařazení vyšší rychlosti vám spadnou otáčky příliš nízko, motor tak nebude schopen pružně reagovat. Naproti tomu v šestirychlostním voze si stále držíte optimální otáčky a při sešlápnutí plynu auto okamžitě vyrazí vpřed. U variátoru je to podobné. Dobrý variátor je stále připraven k akci a na každé přidání plynu musí reagovat okamžitým zvýšením otáček. Tím odlehčí motoru a skútr vyrazí razantně kupředu. Hlavním neduhem u větších čtyřtaktních skútru je totiž vlažná reakce na přidání plynu, kterou nový variátor naprosto eliminuje. Špičkou v oboru jsou variátory Multivar od Malossi, které bývají dodávány i s kontrastní pružinou a optimálními válečky. U maxiskútrů většinou není třeba měnit spojkové pružinky, protože variátory jsou nastavené pro svižný start “odspodu.” Změna je opravdu “pecka,” skútr ožije neskutečným způsobem a z předjíždění se místo obavy stane radost.

Po osazení Multivarem obvykle přichází chuť na další ladění. Zde Vás ale musím na rovinu upozornit, že další kroky už nejsou tak závratné a změna se nikdy nevyrovná stavu před/po variátoru. Proto se velmi dobře rozmyslete, jestli chcete investovat do válce, výfuku či dalších doplňků. Nečekejte, že když dáte na 125ccm skútr kit na 180ccm, budete se rovnat dvěstěpadesátkám. Pokud ale chcete přece jen více síly do kopce, případně posunout maximální rychlost o 10-20 km/h nahoru, čtěte dál.

OBJEM VÁLCE

Dalším krokem při zvyšování výkonu u čtyřtaktu je zvýšení objemu. S vyšším objemem totiž přijde větší kroutící moment, který můžete dále navýšit výměnou vačkové hřídele, pružinek na ventilech či hlavy. Velmi oblíbené jsou přestavby ze 125ccm na 150-200ccm. Zvláště varianta 150ccm je u některých modelů velmi podařená (například Honda) a jedná se o tovární válce, s dlouhou životností a výbornou kvalitou. Ačkoliv u čtyřtaktu nehrozí akutní nebezpečí zadření při chudší směsi, je dobré přetryskovat karburátor. U motorů se vstřikováním se o správné dávkování směsi postará jednotka na základě údajů z lambda sondy. Pokud je ale změna příliš velká (například při výměně celé sady válec-hlava), bude třeba zakoupit jednotku sportovní. Ta je automaticky dodávaná také ke značkovýcm válcům, například Malossi nebo Polini. Rozhodně nedoporučuji osazovat skútry otevřeným sportovním filtrem. Pokud chcete dopřát motoru více vzduchu, zvolte sportovní vložky filtru, například od Malossi. Velké varování je také před neznačkovými válci, které většinou trpí na přehřívání, nebo naopak nejsou dodávány s jednotkou a jejich následný defekt může často způsobit velké škody na motoru.

SPORTOVNÍ VAČKA

Pro některé skútry je v nabídce i sportovní vačková hřídel. Ta zajišťuje změnu časování motoru, tj moment a rychlost otevření sacích a výfukových ventilů. Po montáži dojde k oživení skútru, který pak jde lépe za plynem a dosahuje celkově lepší dynamiky. Nárust kroutícího momentu je opravdu znatelný.

HLAVA VÁLCE

Upravená hlava válce poskytuje lepší možnosti plnění. Většinou nová hlava obsahuje ventily s větším průměrem a v kombinaci se sportovní vačkou citelně zlepší odezvu na plyn a posune maximální výkon zase o něco výše. Další možností je také upravit sací a výfukové kanály, kdy po zvětšení a vyhlazení sacích a výfukových kanálů dostanete do válce ve stejný čas víc směsi, která díky srovnaným hranám nemá po cestě žádné turbulence.

VÝFUK

Vhodnou investicí do vašeho miláčka je také laděný výfuk. U čtyřtaktu nečekejte zvýšení výkonu. To se projeví až u motorů s objemem 500ccm a výše a i tam se jedná o řádově o pár koní. U menších objemů (125-300) většinou dochází ke změně charakteristiky motoru, takže po montáží výfuku je třeba provést optimalizaci variátoru, jinak skútr zpravidla pojede znatelně hůře než se sériovým výfukem. Po naladění se dostáváme na stejný nebo nepatrně (řádově desetiny koně) vyšší výkon. Nicméně, dokonalý zvuk a vzhled vám vše vynahradí a hned po prvním nastartování uvidíte, že toto rozhodnutí bylo správné. Radost pak budete mít, kdykoliv zatáhnete za plyn a uslyšíte pod sebou návykový brumlavý zvuk brrrrrrrrrrrrrmmmmm.

POZOR - vyvarujte se univerzálních výfuků, falešný akrapovič z Ebay, nebo implantovaný laďák ze silniční motorky nebude na skútru fungovat, budete se potýkat s problémy s nastavením směsi. Jsou to opravdu vyhozené peníze.

Jestli jste se rozhodli do toho jít, držím vám palce. Cílem je váš úsměv na rtech při každém otočení heftem. A nebojte se vašeho maxíka taky občas poslat pořádně do zatáčky, ať to valí!