V tomto článku si řekneme, jakou údržbu a v jakých intervalech skútr potřebuje. Pravidelným servisem se vyhnete zbytečným výdajům za nepředvídané závady a vztekání s nepojízdným skútrem u krajnice.
MOTOR - DVOUTAKT
Dvoutaktní motory nepotřebují zvláštní údržbu. Nutné je pouze udržovat v čistotě vzduchový filtr (interval 3-5 tisíc km) a používat kvalitní olej, tím se vyvarujete ucpání výfuku a snížení výkonu. Kdo by taky chtěl jezdit pomalu, že? Životnost dvoutaktního válce se podle zacházení pohybuje kolem 20-40 tisíc km, poté stačí udělat výbrus a můžete vesele jezdit dál.
MOTOR - ČTYŘTAKT
Stejně jako u dvoutaktu, čistý vzduchový filtr je základ, interval je zde 3-5 tisíc kilometrů. Ve stejném intervalu je třeba také měnit olejovou náplň motoru. Při výměně nezapomeňte na nový olejový filtr, případně vyčistit sítko. Vůli ventilů není třeba příliš řešit, seřízení se provádí při výměně rozvodového řetězu, která přichází většinou kolem 30-40 tisíc najetých kilometrů.
VARIÁTOR
Variátor vyžaduje pravidelnou údržbu. Pokud dodržíte servisní intervaly, můžete se těšit z bezproblémového provozu. U padesátky je interval výměny válečků kolem 5 tisíc km a řemen vyměňte maximálně po 10 tisíci ujetých kilometrů. Maxiskútr má intervaly výměn delší, válečky obvykle vydrží kolem 10 tisíc km, ve stejném intervalu by se měl měnit i řemen, který ale obvykle vydrží i 15-20 tisíc km, ale je lepší neriskovat a vyměnit jej pro jistotu dříve.
OLEJ V PŘEVODECH
Mnoho lidí se mylně domnívá, že je třeba před každou sezonou měnit olej v primárním převodu. Opak je pravdou, v převodové skříni jsou 3 ozubená kola a ložiska, která nevyžadují zvláštní údržbu. S trochou nadsázky lze říct, že i kdybyste je namazali olejem na fritování, bude skútr fungovat. Výměnou tohoto oleje se nemusíte zvlášť zabývat, interval můžete natáhnout na 2 roky a když náhodou zapomenete a vyměníte jej o rok později, vůbec nic se nestane.
BRZDY
Brzdové destičky stačí pravidelně vizuálně kontrolovat, průměrná životnost je dle stylu jízdy 5-10 tisíc kilometrů. Pakny bubnové brzdy vydrží bez zásahů cca 20 tisíc km. U kotoučů bude interval výměny cca 30 tisíc km. Doporučuji 1x ročně, nebo minimálně 1x za dva roky vyměnit brzdovou kapalinu. Vyvarujete se zbytečným komplikacím.
BATERIE
Obvyklá životnost akumulátoru je zhruba 2-3 roky, abyste ji ale dosáhli, musíte se o Vaši baterii alespoň občas postarat. U nalévacích baterií je třeba dolévat destilovanou vodu po horní rysku a to zhruba 2x za sezonu, bezúdržbové akumulátory se dolévat nemusí. V žádném případě nenechávejte baterii přes zimu ve skútru, vymontujte ji a alespoň 2-4x za zimu dobijte do plné kapacity. Pokud tak neučiníte, těšíme se na Váš nákup nové baterie v příštím roce ;-)
LANKA
Na starších motocyklech bylo třeba pravidelně mazat lanka. U nových skútrů tato povinnost odpadá, nemusíte se tím tedy zatěžovat.
VIDLICE
Pokud Vaše přední vidlice nefunguje dobře, bude třeba ji přetěsnit a u některých modelů dolít nový olej a vyměnit gufera. Tuto práci ale raději svěřte servisu.
ZAZIMOVÁNÍ
Motorkářská tradice zazimování není u skútrů až tak aktuální, jsou ovšem dvě důležité věci na které byste neměli před zimou zapomenout:
- Před zimou natankujte plnou nádrž 100-oktanového benzinu (Benzina, Shell, OMV). Toto palivo totiž obsahuje méně biosložky, která způsobuje mnoho problémů při delším odstavení.
- Připojte baterii na procesorovou nabíječku, nebo ji vyjměte a alespoň 3x za zimu dobijte do plna.
Než skútr odložíte k zimnímu spánku, můžete jej pro klid v duši také umýt a nechat pořádně uschnout. U skútrů s nakopávačkou pak na jaře pak nezapomeňte před první jízdou prošlápnout startovací páku bez klíčku (cca 10-20x), aby se do karburátoru dostal benzín. Při jarním oživení se vám pak bude hodit náš video návod jak nastartovat skútr: