EDIT 2015: v následujících letech se ukázalo, že variátory J-Costa se potýkají s obrovskými kvalitativními problémy. Ihned jsme je stáhli z nabídky a nedoporučujeme je vůbec používat.
Rozhodli jsme se rozetnout spekulace o tom, jestli je variátor J-Costa lepší než Malossi Multivar. Odpověď není tak úplně jednoznačná! Máme tu pro Vás jako první v ČR srovnávací test:
Maxiskútr
První srovnání proběhlo na skútru Aprilia Sportcity 200 (motor Piaggio). Zde je graf z motorové brzdy:
Co na grafu ale neuvidíte je pružnost při jízdě, která je u obou variátorů v porovnání se sériovým na nesrovnatelně lepší úrovni. Ještě zajímavější než graf jsou ale hodnoty zrychlení v následující tabulce:
Odpověď na otázku: Je J-Costa lepší než multivar je u motoru Piaggio 200 jednoznačná:
J-Costa je jasný vítěz srovnávacího testu.
Skútr 50 ccm
Druhý test proběhl na skútru Gilera Runner 50 (rok výroby 2007, najeto 7600km). Do testu jsme přidali v ČR příliš neobvyklý variátor Polini Speed Control. Všechny variátory byly srovnávány tak jak jsou dodány zákazníkům, tj. se sériovými válečky, bez dolaďování spojky a jakýchkoliv dalších úprav. Zde je graf z brzdy:
Kontaktovali jsme tedy výrobce a ten nám doporučil osadit variátor původním středovým válečkem, to ale nebylo možné, protože je standardně o dost delší. Pokusili jsme se trochu improvizovat a použili kratší váleček z variátoru Malossi a vypodložili vše tak jak mělo být. Poté dosahoval skútr hodnot kolem 2k. Na motoru Piaggio 50 má od nás tedy J-Costa palec dolů a červenou kartu.. Příjemným překvapením byl naopak výkon variátoru Polini, nicméně při jízdě na silnici se projevila absence nové kontrastní pružiny a při předjíždění a opakovaném zrychlování na variátor Malossi Multivar citelně ztrácel.