Výrobce Malossi nahradil sportovní variátor 5115652 novým typem s katalogovým číslem 5119875. Tento variátor je určen pro skútry Honda PCX 125i r.v. 2018-2020, Honda Forza 125i r.v. 2015-2020 a Honda SH 125/150i r.v. 2013-2019.
Právě na SHčku jsme měli možnost nový typ variátoru vyzkoušet a porovnat rozdíly mezi novým a starým typem.
Pojďme se podívat na výsledky:
1)Test - nový typ Multivar 5119875 vs série
Při prvním měření výkonu na motorové brzdě porovnáváme variátor Multivar 5119875 se skútrem v sériovém stavu. Při montáži jsme použili sadu variátoru, nový originální řemen a sériovou přední polořemenici jsme nahradili polořemenicí Ventilvar od Malossi. Jak můžete vidět v grafu, Malossi Multivar má znatelně lepší rozjezd a průběh výkonu je lineární. Maximální rychlost je z části ovlivněná opotřebovaným řemenem, který jsme při montáži variátoru nahradili novým.
Zákazníci mívají obavu z toho, že montáž sportovního variátoru znamená „brutální“ nárůst provozních otáček motoru. V tomto konkrétním případě můžeme vidět, že rozdíl otáček je pouze při maximálním výkonu (800 RPM), ale od rychlosti 65km/h jede sportovní variátor ve stejných otáčkách jako série a od rychlosti 80km/h dokonce v otáčkách nižších.
2) Test - starý typ Multivar 5115652 vs série
Jako druhý porovnáváme starý typ variátoru Multivar 5115652 se sériovým stavem skútru. Opět používáme nový řemen Honda a polořemenici Malossi Ventilvar. Z grafu je patrné, že i tento starý typ variátoru, který byl na trhu několik let, fungoval perfektně.
Hlavní rozdíl ve srovnáním s novým typem je v průběhu otáček motoru. V tomto případě „točí“ Multivar nepatrně vyšší otáčky až do rychlosti 65 km/h a od přibližně 85 km/h už jsou otáčky nižší než u sériového variátoru.
3) Malossi 5119875 vs 5115652
Třetí graf nás zajímá ze všech nejvíc, protože v něm srovnáváme oba Multivary mezi sebou. Malossi už za ty roky dobře známe, proto jsme ani nepředpokládali, že inovovaná verze bude horší než původní. Opět brzdíme s novým řemenem Honda a polořemenicí Malossi Ventilvar.
Jak můžeme vyčíst z grafu, maximální naměřený výkon obou variátorů je srovnatelný, rozdíl je v průběhu otáček. Při rozjezdu jsou otáčky motoru téměř identické, hlavní rozdíl nastává od momentu plného sepnutí spojky. Průběh otáček nového variátoru je při rychlosti od 35km/h do 90km/h bez propadu, což se pozitivně projeví rychlejší reakcí na ubrání a přidání plynu. Navíc, od rychlosti 90 km/h jede nový variátor v nižších otáčkách, což se projevilo mírným navýšením výkonu v těchto rychlostech. To ocení především „dálniční stíhači“😄
A jak hodnotí výsledky testu Hynek Přidal ze Scootlandu? „Inovovaná verze variátoru je jednoznačně lepší. Montáž sportovního variátoru Malossi Multivar v kombinaci s polořemenicí Malossi Ventilvar je v poměru cena/výkon nejdostupnější a nejsmysluplnější tuningovou úpravou skútru 125ccm. Musím ocenit, že výrobce Malossi pracuje na neustálém zdokonalování svých produktů. Věřím, že konkrétně Multivar 5119875 potěší spoustu majitelů skútrů Forza 125i (2015-2020), PCX (2018-2020) a SH 125/150i (2013-2019), pro které je určený.“