Často u nás poptáváte náhradní díly na čínské skútry. Tento článek osvětluje, jak je to s hledáním vhodných dílů a co za úskalí čeká jak na prodejce tak na zákazníka.
Řekneme si jak se dobrat ke správnému výsledku a také co za zádrhele může po cestě nastat. Začněme s tím jak na to, aby vše šlo hladce.
Podobnost - pokus - omyl
Pokud sháníte díl na čínský skútr, vymontujte jej a porovnávejte s díly z nabídky na eshopu podle fotky. Většinou máme u dílů v popisku dodatečné upřesnění rozměrů, nebo více fotek, aby šlo vše jednoznačně identifikovat. Pokud je shodný podle fotky, máte napůl vyhráno.
Nákup osobně
Než se vypravíte k nám na prodejnu, přineste původní díl s sebou v ruce. Nepomůže nám popis (má to takový výčnělek na levé straně), ani rozmazaná fotka skútru v garáži. Níže se dozvíte proč.
Dohledání dle VIN kódu
Zatímco u značkových skútrů je VIN kód 100% identifikátorem pro správné dohledání dílu, u čínských skútrů není k dispozici žádná databáze ani katalogy podle kterých bychom se mohli při hledání dílů řídit.
Typ motoru
Stejně jako s VIN je to v podstatě i s typem motoru. Je to určitě přesnější údaj, ale typů je spousta a opět není žádný spolehlivý zdroj informací, podle kteréhého by se dalo řídit. Nemáme tak šanci zjistit, zda-li daný válec pasuje na 139QMB-8, ani jaký je rozdíl mezi 153QMI-2 a 153QMI-3. Bohužel...
CDI
Zvláštní kapitola jsou jednotky CDI. Nejčastější model na číny má konektor, ve kterém jsou 4+2 piny. Všechny vypadají stejně, ale nejsou stejné. A to je ten největší zádrhel. Jediná pomůcka může být AC/DC. Označení AC značí indukční střídavé CDI živené ze zapalování. DC značí kapacitní stejnosměrné CDI živené z baterie. Obojích je ale více druhů. Na jedno CDI třeba skútr nastartuje, ale už nejde do otáček. Abyste trefili správnou, nezbývá než zkoušet metodou pokus omyl. Pomůže kod z původního CDI? Ne, stejně jako VIN či typ motoru i tento údaj je k ničemu..
Řemeny
Jeden z nejčastějších dotazů, které řešíme, se týká řemenů. Typické pro 125ccm čínské skútry. Tam je mnoho typů v mnoha rozměrech, nejčastěji délka 743, 835, 842. Krátký od dlouhého poznáte podle rozteče osy variátoru a spojky která je u dlouhých 28cm. Ale jestli máte mít 835 nebo 842 už nepoznáte. Další zádrhel je že uvedená délka řemene neodpovídá realitě. Pak se může jednoduše stát, že vyměníte řemen za stejný psaný rozměr, ale skútr se najednou chová jinak.
Plasty
Plastové díly jsou jeden velký průšvih. Většina skútrů má krátký životní cyklus a dovozci mnohdy ani plastové díly nemají, nebo je mají jen krátce než se vyprodají. Měli jsme tu třeba případ, kdy rozvozák piva omylem hodil sud na masku skútru. Ten byl pojízdný, vše fungovalo ale událost skončila jako totálka, protože maska nešla sehnat.