Podrobili jsme srovnávacímu testu sportovní variátory Polini Maxi Hi-speed a Malossi Multivar.
Test byl provedený na Hondě PCX 2017, najeto 7600km. Výsledek se dá použít na všech současných PCX, protože používají shodné motory a to včetně modelového roku 2018, který má jen drobné modifikace, variátor je shodný. Při testu jsme použili standardně dodávané válečky, aby hodnocení bylo objektivní.
Oba variátory jsou dodávány včetně kontrastní pružiny. Pojďme se podívat na rozdíly. Malossi používá 6 válečků a dostanete k němu dvě gramáže pro 125 a 150ccm, což se může hodit při nastavení pro laděný výfuk. Polini oproti tomu používá 9 válečků. Výhoda tohoto řešení je teoreticky nižší opotřebení, v praxi zatím nemáme vyzkoušené. Zpracování obou variátorů je na velmi vysoké úrovni. Zajímavý je rozdíl v přístupu k řešení středového čepu. Zatímco Malossi používá samomazné bronzové pouzdro, u Polini jsou dvě gufera a uprostřed pružinka a celý prostor je vyplněný vazelínou. Sofistikovanější systém, ovšem musíte si schovat plastový adaptér díky kterému čep nastrčíte.
Ač jsou výkonové rozdíly na grafu minimální, je v jízdním projevu dost zásadní rozdíl. Malossi variátor má dravější nástup a celkově jede ve vyšších otáčkách, cca 8tis ot/min, jízda působí sportovnějším dojmem. Do města a na hbité starty z křižovatek jako dělané. Polini variátor je naproti tomu otáčkově velmi blízko sériovému. Je tak spíše vhodnější pro cestování a pro klidnější řidiče. Přesto je jeho dynamika v porovnání se sériovým výborná. V následující tabulce najdete údaje o zrychlení a níže graf z motorové brzdy.