Skútry jsme oba koupili za částku 20tis Kč, což byl limit pro naši cestu. Hynkův skútr nechal ve Scootlandu na protiúčet zákazník, který si zde bral větší skútr. Honda pak neměla lehký život, rok ji dávali do těla zákazníci na pražské prodejně, kde sloužila jako náhradní skútr a pak další sezonu na ní jezdil Hynek, než se rozhodlo a jejím dalším osudu.Radkův skútr už byl koupený za účelem cesty, na inzerát přes bazos.cz. Cena byl nízká, protože jsme kupovali v lednu, projížděl jsem to na ledu, ale nevyválel 🙂 Tady máme hned první foto po koupi, když jsme dovezli do práce (na fotce šéfmechanik Scootlandu Petr Světlík)
V dalších kapitolách budou popsány jednotlivé fáze přípravy
Boční nosiče
Protože přepravní kapacita skútru nebyla dostačující, vyrobili nám kluci ve Scootlandu na míru nosiče. K nim jsme koupili tašky od Vietnamců a celkem dramaticky tak zvýšili přepravní kapacitu. Oproti minulému příspěvku, kde jsou nosiče a brašny popsané jsme na jejich spodní část ještě upevnili na každou stranu 5l kanystr, takže každý můžeme převážet celkem 10l benzínu navíc. Na horní stranu kufru jsme taky nechali dodělat malý nosič, kam přivážeme stan, karimatku a spacáky.
Térénní pneumatiky
Po shlédnutí pár dokumentů od cestovatelů, kteří se na Aralské jezero vypravili jsme pojali podezření, že v písku s naloženým skútrem a tenkými silničními pneumatikami toho moc nezmůžeme. Možnost napasovat na skútr terénní pneu byla důležitým kritériem a byl to jeden z důvodů, proč jsme si vybrali právě Hondu SH. Pneumatiky jsme otestovali již v zimě, před nákupem Radkového skútru, takže se pak už šlo na jistotu..
Barevné provedení
Chtěli jsme změnu barvy, ale nechtěli jsme zbytečně utrácet a taky se vyhnout klasickému celolaku. Folie je taky na členíté plasty docela problém, navíc se nedá udělat svépomocí. Volba nakonec padla na gumový nástřik plastidip. První testovací skútr byl můj, na kterém jsem se učil (a výsledek taky podle toho vypadá). Provedení je hodně hrubé a špatně se udržuje. Na Radkův skútr jsem si už půjčil profi elektrickou pistoli a s tou to šlo jedna báseň, takže je to poznání lepší. Změna barvy vyjde včetně půjčení pistole na cca 1500,-Kč – je třeba 1l plasti dipu, trocha ředidla a nějaké další pomůcky za pár korun: https://plasti-shop.cz/barvy-plasti-dip/93-plasti-dip-uv-1l.html. Vrstva je kdykoliv odstranitelná bez následků.
Servis před cestou
Oba skútry jsme samozřejmě nechali důkladně prohlédnout. U Radkové Hondy protékalo těsnění pod víkem ventilů, které bylo vyměněné (600,-Kč), na obou skútrech jsme také nechali provést repasi vidlice (2500,-Kč) a zbytek byla klasická údržba – výměna řemene, oleje, válečků (práce 1200,-Kč + materiál). Tato cesta nám dá výbornou možnost prověřit kvalitu druhovýrobních dílů od RMS, použili jsme tedy nový řemen od RMS a do Radkového skútru od výrobce Athena, který jsme dostali od dodavatele darem, abychom po cestě porovnali jak budou vypadat. Protože Hondám nedopřejeme moc odpočinku, chtěli jsme jim dát alespoň co nejkvalitnější mazání, takže jsme sáhli po oleji Bel-Ray 10W40:https://www.scootland.cz/zbozi/bel-ray-olej-bel-ray-10w40/
Z dalších dílů jsme použili následující:
https://www.scootland.cz/zbozi/rms-vzduchovy-filtr-honda-125-150-1/
https://www.scootland.cz/zbozi/rms-remen-honda-125-4t/
https://www.scootland.cz/zbozi/rms-brzdove-desticky-rms-predni-10/
válečky a vodítka jsou rozdílná – Hynek má Multivar a Radek jede na sériovém variátoru
Na Radkovém skúru jsme také dali nové zadní tlumiče od RMS, když jsem pak viděl jaký je to rozdíl, objednal jsem okamžitě nové i pro sebe, jenže termín se blížil a dodání z Itálie je běžně 2-3 týdny. Poprosil jsem kluky v Motopointu, což je náš dodavatel na RMS, jestli by pro mě mohli zkusit trochu uspíšit a musím jim moc poděkovat. Sice asi porušili všechny interní směrnice co ve firmě mají, ale tlumiče došly doslova za pět dvanáct – tj. ve čtvrtek v poledne, takže jsme je namontovali a v pátek odjezd. Jízda s nimi je ale oproti oskákaným originálům nebe a dudy, to se vůbec nedá porovnat:https://www.scootland.cz/zbozi/rms-zadni-tlumic-dylan-sh-do-2012/
Zásuvky na 12V
Nechali jsme si také dodělat zásuvky na 12V. Jednu do kastlíku před koleny pro dobíjení telefonu s navigací a druhou dozadu do kufru na nabíjení foťáku, kamery a notebooku, který bereme s sebou, pro psaní příspěvků na cestě.