V tomto článku se budeme věnovat jedinému cíli: jak zvýšit výkon, jaké komponenty použít a shrneme výhody a nevýhody jednotlivých řešení.
Vaše ladění by mělo především začít tím, že si ujasníte, kolik výkonu z Vašeho skútru chcete dostat. Není to ovšem jediné kritérium. Pro zvolení správného postupu a součástek je nutné mít jasno v tom, jak má váš skútr sloužit. Pro 100kilového jezdce, který potřebuje více výkonu do kopce a chce přitom každý den dojet do práce za přijatelnou spotřebu nebude souhrn dílů stejný jako pro člověka, který chce ze svého přibližovadla udělat rychlou a zběsilou sekačku.
Postup pro osazování skútru tuningovými díly najdete v sekci tipy na tuning u výběru Vašeho skútru. Tento text pak berte jako bližší vysvětlení k doporučovaným součástkám.
Začněme s vysvětlením 2 základních pojmů: výkon a kroutící moment. Kroutící moment je hodnota, na kterou se totiž u tuningu často zapomíná, ale právě pro běžné ježdění je to naprosto klíčová veličina. Ideální stav je, pokud jej dosahujeme ve středních otáčkách, subjektivně pak cítíme “zátah” při přidání plynu a především velmi dobré hodnoty při jízdě ve dvou nebo do kopce. Naproti tomu výkon ve vysokých otáčkách znamená nutnost držet motor neustále pod krkem, což mnoha lidem nemusí úplně vyhovovat. Dalším aspektem je konstrukce motoru Vašeho skútru. Jsou totiž motory, které vysloveně nemají rády vysoké otáčky (např. Peugeot), zde je naprosto zbytečné osazovat motor díly, které jeho charakteristika nedokáže využít.
VÝFUK
Tím se dostávám k prvnímu zásadnímu rozhodnutí: Výběr výfuku. Na výběr jsou 2 varianty: Laděný výfuk a tzv. Street výfuky. Právě laděný výfuk přinese o něco vyšší výkon, vybere si ale daň v podobě snížení kroutícího momentu. Jeho další nevýhodou je hlučnost. Naproti tomu street výfuk je optimalizován pro tah ve středních otáčkách a pustí motor také o něco výše než výfuk sériový. Výkonové špičky jako u laděného výfuku s ním ale nedosáhneme. Pro běžné ježdění je ale mnohem lepší volbou než klasický laďák.
Jak má můj skútr jezdit?
- Pokud máte rádi sportovní zvuk dvoutaktu, nejezdíte často ve dvou a nebojíte se stylu brzda-plyn, určitě zvolte laděný výfuk. Odměnou Vám bude i atraktivní vzhled výfuku, který pozvedne celkový dojem z tuningu zase o něco výš. Na laděném výfuku nešetřete, s cenou přichází výkon. Špičkou v oboru je například italská LeoVince nebo Yasuni.
- Pakliže jezdíte často po městě, ve dvou nebo v kopcovitém terénu, popřípadě vážíte kolem 100kg, poohlédněte se po street výfuku, který Vašim potřebám vyhoví lépe. S laděným výfukem byste se akorát trápili.
Street výfuk
pro:
- zvýšení kroutícího momentu
- nízká hlučnost
proti:
- nemá výkonovou špičku
- vzhledově není tak atraktivní jako laděný výfuk
Laděný výfuk
pro:
- zvýší výkon v otáčkách
- zlepší vzhled skútru
- dodá sportovní zvuk
proti:
- ztráta kroutícího momentu
- náchylnější ke korozi
- vyšší hlučnost
VARIÁTOR
Nyní už máte jasno, co váš skútr má umět a jak jej budete používat. Proto začněme se skladbou součástek. Základem u obou variant je výměna variátoru. Často slýchám otázky, jak může tuningový variátor zvýšit výkon, když má stejný průměr jako originální. Trik je v jiném sklonu stoupání válečků, které se pohybují po jiné dráze a dokáži pak lépe reagovat na přidání plynu.
Rozdíl vysvětlím na jednoduchém příkladu:
Představte si, že máte 2 auta se stejným motorem, ale jinou převodovkou. První má 4 rychlosti, druhé 6. Pokud chcete se 4-rychlostním dosáhnout stejné dynamiky, budete se potýkat s tím, že po zařazení vyšší rychlosti vám spadnou otáčky příliš nízko a motor tak nebude schopen pružně reagovat. Naproti tomu v 6-rychlostním voze si stále držíte optimální otáčky a při sešlápnutí plynu auto okamžitě vyrazí vpřed. U variátoru je to podobné. Dobrý variátor je stále připraven k akci a na každé přidání plynu musí reagovat okamžitým zvýšením otáček. Tím odlehčí motoru a skútr vyrazí razantně kupředu. Další neduhy, které modifikované variátory řeší jsou kolísání otáček při zrychlování (zejména motory Derbi) a odstranění slábnutí do kopce. Špičkou v oboru jsou variátory Multivar od Malossi, které bývají dodávány i s kontrastní pružinou a optimálními válečky. V některých případech je pro nový variátor nutné doladit moment otevření spojky, toho docílíme výměnou pružinek za tvrdší. Některé sportovní variátory se na rozjezd otevírají příliš brzy a proto je nutné dokoupit sportovní spojku, která nám zajistí rozjezd v optimálních otáčkách.
Při výměně výfuku je nutné optimalizovat hmotnost válečků variátoru, proto doporučuji, pokud je to ve Vašich možnostech, měnit tyto dva díly zároveň. Ušetří se tím dvojí práce při nastavování variátoru. U street výfuků je nastavení o hodně jednodušší, díky tomu že pracují v širším rozsahu otáček, v některých případech dokonce ani není třeba válečky měnit. U laděného výfuku je nutné jít obvykle až na polovinu hmotnosti sériových válečků. POZOR! Při jakékoliv výměně výfuku za výkonnější je třeba přetryskovat karburátor, u streetu většinou o 2 čísla nahoru, u laděných výfuků i více.
Pokud jste se dostali až sem, jste v momentu, kdy jste ze své padesátky dostali maximum. Skútr jezdí na sériovém válci s původním karburátorem, díky variátoru a výfuku však dokážete plně využít jeho potenciál, zůstává vysoká životnost (v podstatě totožná se sériovým motorem) a nízká spotřeba.
V dalším textu pokročíme dále a vybereme vhodný válec..
70CCM KIT
Jednoznačná cesta k vyššímu výkonu je zvýšení objemu motoru. Zde, stejně jako u výfuku máme na výběr ze 2 možností: Litinový, nebo hliníkový NiSi válec. Rozdíl je podobný jako u výfuků:
Litinový válec
pro:
- vyšší kroutící moment
- nižší otáčky = nižší spotřeba
- nižší náklady na generální opravu
proti:
- nemá výkonovou špičku
Hliníkový válec s nikasilovou vložkou
pro:
- vyšší výkon
proti:
- vyšší náklady při zadření
Z uvedených faktů vyplývá, co dokáže který válec nabídnout. Je jasné, že pokud jste zvolili cestu maximálního výkonu, zvolíte nikasil. Pro většinu uživatelů ale bude litinový válec jednoznačně lepší volbou.
Před montáží také přihlédněte k tomu, v jakém stavu je Vaše kliková hřídel. U nikasilu je vždy vhodné vyměnit klikovou hřídel a ložiska za sportovní. Litinový válec neklade takové nároky na stav klikové hřídele, nicméně i zde vše musí být v perfektním stavu, pokud mají ložiska na klice vůli, nemá cenu motor osazovat novým válcem. Životnost upravovaných motorů je častou otázkou, vše záleží na stavu a použitých komponentech. S NiSi válcem motor vydrží bez problémů kolem 10 tis. km, pak je většinou třeba vyměnit ložiska na klice, či pístní kroužky. U litinových válců je díky nižšímu výkonu zachována vyšší životnost a jsou i případy, kdy skútr bez zásahu najezdí 30 tisíc km.
KARBURÁTOR
Vybraný válec a s ním i koně navíc musíme správně nakrmit. O to se postará karburátor. U litinového válce můžeme použít i sériový 12mm, musíme jej však správně přetryskovat. Samozřejmě takový postup není ideální a lepší volbou je osadit skútr karburátorem 17,5, maximálně však 19mm. U nikasilového válce, kde jsou vysoké požadavky na výkon je 19mm karburátor nutností, sáhnout můžeme i po 21-22mm karburátoru. Bude také nutné zvětšit otvor v air-boxu, aby šlo do karburátoru více vzduchu. Současně s karburátorem doporučuji i výměnu klapkového bloku. Originální plechové klapky totiž občas prasknou a úlomek pak může nadělat v motoru pěknou paseku, při osazení karbonovými klapkami toto nebezpečí nehrozí a zlepší se plnění motoru.
PŘEVODY
Pokud se vše podařilo naladit a nastavit, užíváte si bleskových startů z křižovatek a dobré maximální rychlosti, obvykle až kolem 100km/h. Váš motor má nyní velmi slušný potenciál, proto si můžete dovolit využít jej naplno a zvýšit tak maximální rychlost výměnou převodů. Skútr tak při stejných otáčkách bude dosahovat vyšší rychlosti, což se hodí zejména lidem, kteří jezdí delší cesty. Pro městský provoz, jízdy ve dvou a kopcovitý terén delší převod nedoporučuji. U sestavy s litinovým válcem můžete jít s převodem o 10% výše, u silnějších verzí můžeme jít na 15-20%.
Věřím že pokud jste se pročetli až sem, máte o tuningu jasnou představu. Projděte si náš eshop, zvažte pro a proti a pusťte se do toho! Ladění skútru není jen o užitku, ale taky o zábavě a pocitu dobře vykonané práce, pokud se dílo podaří. Tak ať to valí!