Chystáte se koupit skútr? Ať už hledáte nový nebo ojetý model, máme pro vás kompletního průvodce, který vás provede celým procesem. Vyhraďte si trochu času, uvelebte se pohodlně a pojďme na to.
Tento článek vám pomůže vyhnout se zbytečným chybám a doporučí modely, které stojí za vaši pozornost.
Výběr skútru: Co si musíte ujasnit?
Než se vrhnete do světa skútrů, zodpovězte si pár zásadních otázek. Ty vám pomohou určit, co od svého budoucího stroje opravdu potřebujete.
Jaký bude účel skútru?
Pokud plánujete každodenní dojíždění do práce, sáhněte po spolehlivém modelu s ochranným plexištítem proti větru a dešti. Pro cesty na chatu nebo nákupy stačí klidně menší padesátka. Zvažte i elektrokolo – údržba je téměř nulová a STK vás nemusí trápit.
Kolik denně najedu kilometrů?
Bydlíte 20 km od města? Pak zapomeňte na padesátku. I když jezdíte na řidičák skupiny B, vyberte minimálně stopětadvacítku. Nenechte se zlákat levnou čínskou variantou – rychle zjistíte, že jízda na hranici 70–80 km/h s kamiony za zády není žádný med.
Jezdím sám, nebo ve dvou?
Pokud plánujete občas svézt spolujezdce, myslete na pohodlí obou. Například Honda Vision je skvělý model, ale pro dva lidi není zrovna ideální.
Město nebo delší cesty?
Pokud plánujete delší výlety, vyberte větší skútr. Nenechte se zmást představou, že ve městě bude neobratný – naopak, oceníte jeho pohodlí, úložný prostor i ochranu před deštěm.
Značkový, nebo čína?
Trh je plný levných čínských skútrů, ale opravdu se vyplatí ušetřit? Krátká odpověď: Ne. Zde je pár důvodů, proč je lepší investovat do značkového modelu:
Kvalita zpracování
V té jsou propastné rozdíly a nejde pouze o skřípající plasty (které navíc nejdou svařit), ale především brzdy, které často pískají, mají rozdílnou účinnost a další neduhy, například kroutící se rám apod.
Bezpečnost
Kromě již zmíněných brzd může být problematická také přední vidlice, zadní tlumič, nebo uložení motoru, které se brzy vymačká, skútr pak špatně drží stopu a může tzv. “plavat” po silnici. Pokud chcete jezdit i za mokra, připravte se u čínských skútrů na výměnu sériových tvrdých pneumatik, značkové vás i s výměnou vyjdou na další 3000-4000 Kč.
Výkon
Čínské stopětadvacítky jsou výkonově okolo 5-7 koní na zadním kole. Takový výkon je plně srovnatelný se značkovou dvoutaktní padesátkou.
Chlazení
Kapalinou chlazené skútry jsou ve všech ohledech lepší, vyšší nároky na údržbu jsou zde zbytečný strašák. Vzduchem chlazené motory zvolte opět jen na kratší jízdy a nižší nároky na výkon.
Životnost
Obecně lze říci, že po ujetí 40-50tis km začíná být potřeba skútr více servisovat, jelikož začnou odcházet relativně dlouhodobé věcí, jako například zadní řemenice, tlumiče, občas nějaké ložisko atd.. Pro čínské skútry je tato hranice ale pouhých 5-10tis km, poté již začne mnoho věcí zároveň a také dochází k takovému poklesu zůstatkové ceny, že například generální oprava motoru, ač není nikterak nákladná se už nevyplatí. Nájezdu přes 20tis se dožije jen malé procento z nich, čest vyjímkám.
Nejčastější mýty při výběru skútru
Nakupování skútru není to samé jako kupovat ojeté auto. Tady je pár mýtů, které byste měli hodit za hlavu:
Výkon
Prvním častým omylem je psaný výkon. U dvoutaktních padesátek je to úplně zbytečná hodnota, protože výkon se dá i zdvojnásobit pouze použitím dobrého výfuku.
Výrobci v technickém průkazu či reklamních materiálech také uvádí výkon na klikové hřídeli, variátor má ale ztrátu kolem 30%, tedy u Hondy PCX je například psaný výkon 9kW, v reálu na zadním kole naměříme 6.5kW. U čínských skútrů jsou hodnoty výkonu velmi orientační a nezřídka se stává, že reálný výkon na zadním kole je klidně poloviční než udává výrobce.
Obecně lze říci, že minimální výkon pro bezpečnou jízdu po městě do 80km/h je cca 5kW (7koní).
Najeté kilometry
Stáčení tachometrů je především u dovozů poměrně běžné. Spíše se zaměřte na stav skútru než na čísla na displeji. Vodítkem mohou být následující orientační hodnoty výdrže jednotlivých dílů:
Přední pneumatika 20 tisíc km (rok výroby poznáte podle kodu DOT vyraženého na pneu, pokud má skútr najeto do 15 tisíc km, měl by plus minus odpovídat roku výroby)
Zadní pneumatika 10 tisíc km
Přední kotouč – 30-40 tisíc km
Zadní kotouč – 40-50 tisíc km
Zadní tlumiče - vyskákané po cca 40 tisíc km
Rok výroby
Vycházejte ze stavu skútru, nikoliv z roku kdy byl vyroben. Výhodou u dobře vybraného modělu je dostatek náhradních dílů i z druhovýroby, takže i po 50 tisících kilometrech a pravidelné údržbě může být skútr ve skvělé kondici.
Záruka
2-letá záruka může být dobrým argumentem, ale u mnoha, zvláště čínských skútrů, ji v praxi uvidíte pouze na reklamním prospektu. Neztrácejme zde čas vysvětlováním jak a proč, berte tuto informaci jako fakt. Někteří seriózní prodejci dělají záruční opravy na své náklady, ale to je opravdu jen světlá výjimka. Při koupi ojetých skútrů Vám seriózní prodejce může poskytnout časově omezenou záruku na motor.
Dovozy
Mnohdy jsou dovozové skútry v lepším stavu než ty ježděné u nás. Situace může být ale i opačná, u dovozu je jednodušší manipulace s kilometry, nebo zamaskování nehody. Opět si především zjistěte v jakém stavu skútr je.
Výhodné nabídky
Pozor na “výhodné nabídky” - tj. skútr, který se běžně pohybuje v relacích okolo 50tis vidíte na inzerátu za 35tis. Ne, prodejci nejsou blázni a v dnešní době internetu jsou ceny všeobecně známé. Za 20 let praxe v oboru musím říci, že na servise se setkáváme s jedním "výhodně" koupeným skútrem za málo peněz ze sta. Nebuďte naivní a vyhněte se zdánlivě výhodným nabídkám. I pokud do špatného skútru nacpete 20 tis za opravy, pořád to bude vrak, jen trochu oservisovaný.
Kontakt s prodejcem
Prodejci jsou dobří i špatní. Většinou lze ty známé provařené firmy najít v diskuzích na internetu, je jich v ČR pár a informace se dají lehko zjistit. Nemůžu v tomto článku jmenovat, ale většinou už podle podznačky poznáme, co můžeme očekávat. Shodou okolností to bývají právě výše zmíněné "výhodné" nabídky.
Všichni prodejci ale nejsou zloději a šmelináři a v česku je i spousta těch poctivých. Každý se nějak živíme a nikdo nepodniká zadarmo. Za největší buranství považuji zeptat se v první větě na slevu. Chovejme se k sobě, prosím, civilizovaně. Cena je samozřejmě věc smluvní, ale sleva by měla být poskytnuta na základě reálných nedostatků na skútru, které nebyly zmíněné v inzerátu, nikoliv “jen tak.” Věřím že slušnost při jednání je hodnota, kterou ocení obě strany. Nezapomínejme na to.
Nákup a zkušební jízda
Dohodli jste si prohlídku, tak vzhůru do toho. Spoustu z níže zmíněných vad poznáte již před odjezdem na zkušební jízdu, takže si vše řádně projděte a až potom se běžte projet. Jako základní vodítko vám poslouží výše zmíněné životnosti dílů.
Požádejte o zkušební jízdu a zkuste při rychlosti cca 60km/h lehce (!) pustit řidítka. POZOR, jen pokud umíte jezdit a neskončíte na asfaltu! Tento test funguje i při brzdění. Jestliže skútr zatáčí na některou stranu, jsou jen dvě možnosti:
1) je bouraný
2) je to Peugeot Speedfight
Dále se může stát že se řidítka rozklepou. Tady je možností několik, ne vždy se nutně jedná o vadu:
Velký kufr
Málo se to ví ale velký kufr je nečastější příčinou klepání řídítek. Zkuste kufr oddělat a projeďte se ještě jednou.
Oskákaná přední pneumatika
Možné příčiny: jízda na podhuštěné pneu, provozování skútru s jedním vyteklým kluzákem. Repase vidlice stojí většinou okolo 5000Kč, pokud jsou v pořádku kluzáky, v případě že ne, létají částky nebezpečně vysoko.
Oskákaná zadní pneumatika
Signalizuje buď jízdu na podhuštěné pneu v minulosti, nebo (a to častěji) špatné zadní tlumiče případně uložení motoru. Toto bývají nákladné opravy.
Poškozený přední disk
Případně házející pneumatika - postavte skútr na hlavní stojan, zatižte zadek, aby bylo přední kolo zvednuté od země, roztočte jej a dívejte se jak hází. Špatná pneu hází vertikálně - nahoru a dolů. Toto je ale ojedinělé. Spíše se bude jednat o navalený disk, který jde poznat i okem, pokud se kolo roztočí dostatečně rychle a podíváte se na něj z boku.
Zvlněný kotouč
Případně sjetý kotouč pod minimální tloušťkou - cítíte kopání při brzdění. Zde je řešením výměna kotouče. Zjistěte si cenu nového na našem eshopu. Ojetý kotouč ukazuje na vysoký kilometrový průběh. Pokud je na tachometru 15 tisíc km a oba kotouče jsou na výměnu, máte 100% jistotu že se jedná o skútr s upraveným stavem kilometrů.
Ložisko krku řízení
Test ložiska krku řízení: Při jízdě skútr "padá do zatáček" a je prakticky nemožné s ním jet rovně v přímém směru. Postavte skútr na stojan, zatižte zadní část tak, aby bylo přední kolo ve vzduchu a zkuste s řidítky lehce pohnout z jedné strany na druhou. Musí chodit úplně volně. Pokud se v jednom místě zadrhávají, nebo ještě hůř zůstanou stát, je na vině 100% ložisko krku. To může být buď jen opotřebené, nebo deformované v důsledku nehody. Pokud skútr netáhne do stran, bude se jednat nejspíš jen o opotřebení. Na odcházející ložisko krku často trpí starší modely Piaggio Beverly.
Uložení motoru
Skútr na silnici “plave” - nejede rovně. Postavte jej na hlavní stojan a zkuste zamlít motorem, a to nejen do stran, ale i do zkrutu. Buď se bude hýbat i s celým skútrem, což je v pořádku, nebo rám bude v klidu a motor bude chodit o několik centimetrů do stran, většinou je i vidět, že je v uložení volný. Toto je časté například u skútrů s Piaggio motory, kde oprava vyjde okolo 5tis Kč vč. práce.
Motor - co na první pohled nepoznáte
Pak tu máme ještě pár zádrhelů, které můžou lézt do peněz a vy je můžete nebo nemusíte poznat. Celkem efektivně v tomto pomůže předkupní prohlídka, kdy je možné otevřít variátor. Tu děláme u nás v servise po předchozí dohodě na počkání. Pokud se kupuje skútr, kde je vše výše zmíněné v pořádku, je celkem malá pravděpodobnost fatálního problému s motorem. Rozhodně bych po prodejci na místě nepožadoval sundání krytu variátoru atd. Stejně byste bez zkušeností moc nepoznali. Zde jsou projevy jednotlivých možných problémů:
Klepání motoru
Klepavý zvuk poznáte při troše zkušeností i uchem. Motor nejde tiše a je cítit při běhu kovové klepání z přední strany u variátoru nebo od strany zapalování. Utíkejte pryč ať je cena jakkoliv lákavá. Hlavně u čtyřtaktů se jedná o velmi drahé opravy, u Piaggio motorů mnohdy i neopravitelné závady. Poškozené mohou být vačka a vahadla, nebo pak kliková hřídel či ložiska na klice. Krátká ukázka zde:
Cinkání od spojky
Na volnoběh slyšet cinkání ze zadní strany variátorové skříně jakoby u kola. Často jde pouze o uvolněný krycí plech spojky. Tento zvuk zmizí při zvýšení otáček, nebo po rozjezdu. Nejedná se většinou o drahou opravu (krycí plech se dá přibodovat svařečkou nebo vyměnit celou spojku) a není třeba se tohoto projevu příliš bát. Určitě to ale bude třeba vyřešit. POZOR - nesplést s klepáním motoru viz výše.
Hluk nebo kopání při rozjezdu
Skřípavé nebo chrastivé zvuky při rozjezdu ukazují na opotřebenou spojku, spojkový zvon či zadní řemenice. Podle typu skútru může být oprava nákladnější, na ty běžné jsou ale dostupné použité díly v dobrém stavu. Opotřebovaná spojka se většinou objevuje až po překročení hranice 40-50 tisíc km. Ceny najdete na eshopu. Jsou zde dvě výjimky, a to Honda Silver Wing a S-wing 400, které pískají při rozjezdu standardně a není třeba se ničeho bát. Pokud skútr při rozjezdu kope, bývá zvlněný spojkový zvon, to je časté například u Honda PCX. Nejedná se o složité nebo extrémně drahé opravy.
Prudký pokles otáček
Pokud najednou při akceleraci poklesnou znatelně otáčky a dojde ke zhoršení zrychlení, může to mít několik příčin. Tou levnější jsou pouze sjeté válečky, ale nebývá až tak častá. Většinou jde spíš o vymačkaný variátor (podle typu skútru 2-6 tisíc Kč, více u konkrétního typu na eshopu). Nebo ještě hůř vadná zadní řemenice, což může být u některých typů velmi drahý špás (jmenujme například Yamaha T-max, Honda Silver Wing atd.). Tyto projevy jsou opět běžné u skútrů s vyšším nájezdem přes 40-60tis km. Pozor na to!
Pískavý zvuk od převodů
Většinou se projevuje při jízdě nad 50 km/h, kdy je slyšet pískání od zadního kola. V lepším případě ložisko, což se ale často nestává. V tom horším a častějším, buď semleté zuby, nebo vymleté uložení ložiska v karteru. Jedná se o velmi drahé opravy od 5 tisíc výše. Například u Hondy Silver Wing se dostanete klidně k 20 tisícům Kč. Předtím než takový skútr koupíte, nechte si stav převodů důkladně prověřit. Zvýšený pískavý hluk od převodů je celkem normální u starších padesátek Piaggio (NRG, ZIP, Typhoon), ale také u skútrů, kde byly měněny převody za delší, což můžou být i předělané motory Piaggio ze 125 na 200ccm. Každopádně, na tohle velký pozor.
Kontrolka check engine u motoru se vstřikováním
Časté u skútrů Peugeot (Jet Force, Satelis). Dejte si velký pozor a trvejte na odstranění závady před koupí. Zvláště u Peugeotu nevěstí check kontrolka nic dobrého. Můžou nastat problémy se startováním, zdecháním na volnoběh atd. Někdy jde o rozsáhlé a drahé opravy. Naopak u skútrů Piaggio 400-500 se většinou, podotýkám většinou, nejedná o nic dramatického. Na vině bývá špatná baterie (napětí v pořádku ale kapacita je nízká), případně pomůže reset škrtící klapky a nová kalibrace (otázka cca 1000Kč). Co můžete zkusit je připojit skútr na zdravou baterii, dost možná kontrolka zhasne, pokud ne, pryč od toho.
Dobíjení
Taktéž můžete koupit skútr, který nedobíjí. To většinou nejde na první pohled poznat, museli byste změřit napětí na akumulátoru při nastartovaném motoru, viz naše video:
To by mělo být cca 13V na volnoběh a maximálně 14,5V v otáčkách. Zde bych předpokládal poctivost prodejce a věřil, že skútr bude v pořádku. Jednalo by se totiž o klasickou skrytou závadu, prodejce to možná ani nemusí vědět. Pokud skútr nedobíjí nebo dobíjí málo, na vině bývá nejčastěji regulátor napětí, v horším případě i zapalování. Ceny jsou různé podle typu skútru a najdete je u nás na eshopu.
Nejoblíbenější skútry na trhu
Často slýcháváme otázku “tak který skútr si mám koupit?” Na tu neexistuje jednoznačná odpověď, protože každý zákazník má jiné preference. Přesto, abychom Vám usnadnili výběr, vybrali jsme z každé objemové kategorie nejoblíbenější skútry se kterými rozhodně neuděláte chybu a které patří ve své konkurenci ke špičce.
Nejlepší skútry 50 ccm
Aprilia SR50 (od roku 2004 karburátorová verze)
Gilera Runner
Yamaha Aerox / Neos
Piaggio NRG
Vespa LX/S/Primavera (dvoutaktní verze)
Nejlepší skútry 125 ccm
Honda PCX / SH / Forza
Piaggio Beverly / Medley
Yamaha N-max / X-max
Vespa Primavera / GTS
Kymco Downtown / Kawasaki J125
Nejlepší skútry 300 ccm
Honda SH / Forza / ADV
Piaggio Beverly 300/350
Yamaha X-max
Vespa GTS
Kymco Downtown / Kawasaki J300
Nejlepší skútry nad 400 ccm
Yamaha T-max 500/530 (pouze se vstřikováním)
Honda SW-T 400/600
Honda Integra / Forza / X-ADV 750
Piaggio Beverly 400
Značky, modely a jejich pověst
Aprilia je italská značka, všechny modely od roku 2004 dále používají motory Piaggio. Dostupnost náhradních dílů je bezproblémová, ovšem někdy se stane, že díly jsou již mimo výrobu a nedají se objednat
SR - do roku 2001 – vzhledově stálce celkem atraktivní i přes vysoký věk. Vyráběl se vzduchem i vodou chlazený, obě verze jsou v pohodě. Skútry po nehodě trpí na nestabilitu, ta se pozná zvláště podle přední vidlice, kdy má tendenci uhýbat do stran, nebo se kroutit při brždění. Často také odchází zadní tlumič, který ale není nijak nákladnou položkou. Rychloměru u SR příliš nevěřte, rád si přidává, mnohdy i 20% k reálné rychlosti.
SR 125 2T - VAROVÁNÍ: Dvoutaktnímu modelu SR 125 se doporučujeme kvůli nespolehlivosti motoru a vysoké spotřebě obloukem vyhnout.
SR 01/03 Ditech VAROVÁNÍ: Pokud Ditech funguje, je celkem fajn, ovšem nikdy to netrvá dlouho. Tomuto skútru se vyhněte obloukem. Ve chvíli kdy začne stávkovat jej nedá nikdo dohromady a můžete jej maximálně rozprodat na díly. Ditechy vůbec nebereme na servis. Stejně tak se vyhněte i SR z roku 2001-2003 s Morini motorem a karburátorem. Též se nejedná o zdařilou motorizaci, navíc je mnoho dílů již nedostupných.
SR Factory od 2004 – nástupce populární SR, osazen motorem Piaggio. Karburátorová verze je naprosto bez problémů, stříkačkám se raději vyhněte. Není to sice takový průšvih jako u předchozího Ditechu, nicméně pokud motor začne stávkovat, bude problém najít někoho kdo jej opraví. U nás nebereme dvoutaktní stříkačky na servis.
SR Max – skútr s velice líbivým a agresivním designem, osazen kvalitním motorem Piaggio v objemu 125 a 300ccm. 15 palcové přední a 14 palcové zadní kolo napomáhá k výborným jízdním vlastnostem skútru, je ovšem dost nekomfortní. Ve verzi 125 se budete trápit s příliš vysokou hmotností skútru na tak malý motor, ve verzi 300ccm je již svezení odpovídající očekáváním.
Sport City – ocení každý, pro kterého představuje skútr každodenní dopravní prostředek. Výráběn v objemech 125-200-250-300ccm vždy s Piaggio motory. Velikost a váha skútru jsou malé a přispívají k výborné manipulaci.
SR Motard 125 / Sport City One 125 - konstrukčně jednoduchý, vzduchem chlazený skútr je fajn vstup do třídy 125ccm, jediné čím nepotěší je vyšší spotřeba, která se pohybuje okolo 4-5l/100km.
Leonardo 125-150 VAROVÁNÍ: patří mezi nejlevnější ojeté maxiskútry, osazen je velmi nespolehlivým motorem Rotax, náhradní díly se již nevyrábí. Tomuto typu se určitě vyhněte.
Lenardo 250 / 300 - tyto skútry používají motory Yamaha. Jsou to ale již letité kusy, tak nebývají v dobrém stavu. Verzi 300ccm se vyhněte, má atypický motor a bývá problematické sehnat díly.
Habana / Mojito 125 - Stylový retro skútr skrývá nejednu past. Zvláště v první generaci s motory ET4 (poznáte podle okénka pro kontrolu množství oleje) se mu vyhněte, již se pro tento motor nevyrábí náhradní díly. V novější verzi s motorem Piaggio Leader (na olej je již plastová měrka) fungovat bude, ovšem i zde je problém s postupným ukončováním výroby některých náhradních dílů, které dříve nebo později budete potřebovat.
Scarabeo 125-200 - velké varování je u modelů z roků 1999-2003 s motory Rotax. Těmto se vyhněte. Pozdější modely od 2004 s motory Piaggio jsou již dobrou volbou a velmi dobře poslouží jak pro denní ježdění, tak i na výlety. Verze se vstřikováním potěší nízkou spotřebou a příjemným výkonem.
Atlantic 500 – velký cestovní skútr, vhodný pro delší cesty. Komfortní jízda ve dvou a velký uložný prostor najdete právě u tohoto skútru. Některé modely první hranaté generace trápí problémy s elektroinstalací, odchází regulátory a tachometry, spousta karosářských dílů se dnes již nevyrábí.
Atlantic Sprint – novější model Atlanticu sází místo pohodlí na sportovní image. V zatáčkách vás potěší jistý podvozek, o co ale oproti předchozí generaci přišel je pohodlí, které je stále na dobré úrovni, pověsti pojízdného křesla ale už nové modely nedostojí. Vyráběl se v objemu 125-200-300-400-500. Všechny jsou po technické stránce bez problémů.
SRV 850 – nejvýkonější sportovní skútr od Aprilie, představen jako novinka v roce 2012. Lze koupit ve verzi s brzdovým systémem ABS. Kvůli vysoké hmotnosti se necítí v zatáčkách uplně nejlépe, ale pokud jezdíte často přivaděče a dálnice budete velmi spokojeni. Je třeba počítat s vyššími náklady na servis, často první servis po koupi (kotouče, řetězová sada) přesáhne částku 20tis Kč.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Aprilia .
Derbi - španělská značka, do roku 2003 používala vlastní motory, poté ji koupila firma Piaggio a osadila skútry svými motory. Velký problém vzniká při shánění náhradních dílů na původní motory Derbi a karosářské díly.
Predator – velmi podařený skútr, dobrá konstrukce. Do roku 2003 s Derbi motorem, i zde odcházhí variátory a často se ucpávají výfuky, s motorem vážnější problémy nejsou. Pozdější verze se vyráběla s motorem Piaggio od roku 2003 pod názvem GP1.
Atlantis – skútr s jednoduchým designem má skvělé brzdy a zvláště s Piaggio motorem může být dobrým služebníkem za výbornou cenu. Při výběru se zaměrte na kusy vyrobené po roce 2003, předchozí totiž měly nespolehlivé motory Derbi, na které je navíc problém sehnat náhradní díly.
GP1 125/250 – sportovní skútr od Derbi zaujme na první pohled svým agresivním vzhledem. Osazen kvalitním a výkonným motorem Piaggio, i přes to se mu ale raději vyhněte. Občas praská nádrž a je velmi těžko sehnatelná, stejně jako ostatní specifické náhradní díly.
Rambla 125/250 – skútr s velkými koly a Piaggio motorem vhodný pro každodenní jízdu. Překvapí pohodlným podvozkem a brilantními brzdami.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Derbi .
Gilera je italská značka s dlouholetou tradicí, která patří do koncernu Piaggio. S náhradními díly není problém. U značky Gilera nenajdete skútry s vážnějšími nedostatky.
Runner 50 - Hned po svém nástupu v roce 97 se stal hitem, především díky nádrži uprostřed, která lépe rozloží hmotnost mezi obě kola. Skútr je pohodlný, ale přesto velmi jistý v zatáčkách. Je hodně vyhledáván, proto si při výběru dejte dobrý pozor na stav. Často trpí na opotřebení přední vidlice, která je téměř u všech modelů ve špatném stavu. Pokud chcete padesátku, měla by dle tachometru jezdit cca 80km/h, některé modely i více.
Runner 125-180 2T - dvoutaktní raketa byla ve své době hodně vyhledávána mladými jezdci, proto je dnes takřka nemožné sehnat opravdu zachovalý kus. U tohoto motoru velmi často odchází ložiska a konstrukčně špatná je také přední vidlice. Pokud nejste vyloženě nadšenec, tomuto skútru se vyhněte.
Runner 125-200 4T se čtyřtakty vážnější problémy nejsou. U Runneru si dejte pozor, jestli má v pořádku rám a netáhne do stran. Téměř u všech modelů 125-200ccm vykazuje uložení motoru značnou vůli, stačí však vyměnit pouzdra uložení a problém je vyřešen.
DNA 50/125 - připomíná svým vzhledem motorku, ale technikou se jedná pořád o skútr. Velká kola a rám skútru zajišťují výborné jízdní vlastnosti, motor Piaggio doplňuje dokonalý celek. Nevýhodou je špatná ochrana jezdce proti nepřízni počasí a také dnes již omezená nabídka náhradních dílů. Právě kvůli ní je lepší se poohlédnout po jiné alternativě.
Nexus - skútr s velice líbivým a sportovním designem, osazen kvalitním motorem Piaggio v objemu 125, 300 a 500 ccm. 15 palcové přední a 14 palcové zadní kolo napomáhá k výborným jízdním vlastnostem skútru. Nečekejte ale pohodlí pro dlouhé cesty. Základní 125ccm trpí vysokou váhou se kterou se i na svou třídu výkonný motor dost trápí. Silnější verze jsou již jízdně v pohodě.
Typhoon 125 - vyhněte se první generaci s dvoutaktním motorem. Naopak, druhá označovaná též jako New Typhoon je konstrukčně jednoduchý, vzduchem chlazený skútr. Jediné čím nepotěší je vyšší spotřeba, která se pohybuje okolo 4-5l/100km.
Fuoco - Trojkolová koncepce je fajn vychytávka, dokud nemají skútry moc najeto. Jak se začnou měnit čepy a uložení, litají desetitisíce. Občas také odchází jednotka náklonu, která je velmi drahá. Takže, pokud po tomto modelu vyloženě netoužíte, kupte si raději něco se dvěma koly, co se servisu týče vyjde to nesrovnatelně levněji.
GP 800 – nejvýkonější skútr od Gilery s dvouválcovým motorem. Pro všechny kteří vyhledávají sportovní jízdu. Kvůli vysoké hmotnosti se necítí v zatáčkách uplně nejlépe, ale pokud jezdíte často přivaděče a dálnice budete velmi spokojeni. Je třeba počítat s vyššími náklady na servis, často první servis po koupi (kotouče, řetězová sada) přesáhne částku 20tis Kč.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Gilera.
Japonská značka Honda používá ve svých skútrech motory vlastní výroby vysoké kvality a vynikající životnosti. Dodávka náhradních dílů je bezproblémová, ale někdy nepříjemně překvapí vyšší cenou originálních dílů.
X8R – základní přibližovadlo od Hondy se vzduchem chlazeným motorem. Není vyložené špatná, ale taky ani vyloženě dobrá. Proto pokud hledáte šikovnou padesátku, zkuste se podívat raději u italských značek.
Vision 110 - Výborná volba pokud chcete levný, hbitý a spolehlivý skútr. Nízká hmotnost a perfektní ovladatelnost z něj dělají častou volbu i pro ženy a karavanisty. Skútr umí v pohodě jezdit i pod 2l/100km.
Dylan / PS / @ / trojice oblíbených stopětadvacítek konstrukčně vychází z první generace modelu SH, liší se velikostí kol a designem. Jedná se o kvalitní skútry, ovšem v dnešní době už mají roky a tak jich je spousta ve zbědovaném stavu. Pokud se podaří najít zachovalý kus, není se čeho bát.
Pantheon 2T - silný dvoutaktní motor od Hondy se kterým si budete užívat každý rozjezd a který nikdy neumře. Slabou stránkou je podvozek, zatáčky opravdu nemá rád. Dnes je v dobrém stavu již obtížně sehnatelný a většina dílů se už nevyrábí.
Pantheon 4T - výborný skútr pro městský provoz, ale i přilehlé městské části. Skútr je velice pohodlný i ve dvou a proto lze využít na kratší výlety. Na skútr této velikosti velmi nízká spotřeba (do 3l/100km).
Swing 125 - skútr sdílí základy s Pantheonem, ovšem oproti němu má několik odlišností a hůře se tak na něj shání díly. Není vysloveně špatný, nicméně tomuto modelu bych se v rámci značky Honda raději vyhnul.
PCX - menší obratný skútr se vstřikováním paliva, patří mezi základní vstupní modely do třídy 125ccm. Jeho nizká spotřeba, slušný výkon a příznivá pořizovací cena jej dělají častou volbou pří výběru nového skútru. Díky velké poptávce se ceny ojetin drží vysoko a občas se najdou i převlečené bouračky. Pozor na ně.
SH 125-150 - pohodlný skútr na větších kolech je vhodný do městského provozu, ale také jako pracant např. pro messengery, protože je téměř nesmrtelný. Široká nabídka druhovýrobních dílů. Tento skútr můžeme jednoznačně doporučit.
SH 300/350 - výkonný kompromis mezi maxiskútrem a skútrem do města. Nabídne dostatek výkonu, pohodlí a maximální spolehlivost. Horší je to s dostupností druhovýrobních dílů, většina dílů je dostupná pouze v originále. Na druhou stranu, s největší pravděpodobností je nebudete potřebovat, nájezdy těchto skútrů běžně atakují 100tis km.
Forza 125 - vrcholný model nabídky třídy 125ccm. Je velký, prostorný a relativně výkonný. Malý motor ale trochu bojuje s velkou hmotností a odporem větru, i přes to je ale Forza 125 po právu králem třídy 125ccm. Slabé stránky nemá, snad jen třepotající se zrcátka u první generace.
Forza 250/300/350 - Zvláště verze 300ccm a 350ccm je výborný parťák i na dlouhé cesty. Motor je dostatečně výkonný na to aby skútr rozjel až ke 130km/h, spotřeba nízká, místo pod sedlem obrovské, velmi pohodlný. Kéž by všechny maxiskútry byly tak dobré jak je Forza.
SilverWing 400/600, později SW-T 400 - velký cestovní skútr s nízkým posezem od Hondy, nabízí pohodlí a dostatečný výkon pro cestování ve dvou. Skútr lze využívat s přehledem i v městském provozu. Na starších kusech občas odchází hřídel v převodech, oprava je otázkou cca 20tis Kč. Skoro všechny Silverwingy pískají při rozjezdu.
Integra 700/750 - Integra je na pomezí mezi skútry a motorkami. Nemá variátor, ale dvouspojkový automat. Starší modely byly co se řazení týče dost nezábavné, proto doporučujeme před koupí pořádně projet. U novějších verzí o objemu 750ccm došlo k přenastavení převodovký a jízda je super. Integra umí být velmi úsporná a jezdit okolo 3l/100km
X-ADV 750 sdílí technický základ s Integrou. Svezení je perfektní, krásně přepluje přes rozbité cesty a můžete se a ní vydat až na konec světa.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Honda.
Díly jsou vyráběné v Číně a následně smontovány v Maďarsku. Skútry mají kolísavou kvalitu, dá se narazit na dobré i špatné kusy. Problém je ale s náhradními díly. Některé sehnat jdou, některé ale vůbec. To pak dělá i z relativně mladých a málo jetých skútrů nepojízdné vraky.
Hurricane - základní model láká na svou nízkou cenu. Bohužel, zde je tím vykoupena kvalita a Hurricane nebývá příliš dobrou volbou. Odchází hlavní stojan, nosič zavazadel, přední vidlice jsou poddimenzované, praskají plasty, které jsou bohužel nesvařitelné. Navíc, motorové díly nejsou 100% kompatibilní s ostatními čínskými padesátkami. Tomuto se vyhněte
Focus/Matrix - na pohled designově zdařilé skútry. Tyto skútry trpí rozdílnou kvalitou zpracování, časté jsou zvlněné kotouče, při horším zacházení brzy odchází brýle přední vidlice, problémy bývají s přední kotoučovou brzdou. Je také třeba zminit extrémně optimistický tachometr, který ukazuje 80km/h i když reálně jedete 55 km/h.
Arn 125 - Designová kopie Hondy X8R má osazený poměrně atypický čínský motor 153QMI. Dílů je na tento motor poměrně málo. Pokud o něm uvažujete, bude lepší se poohlédnout jinde.
Matrix/F-act/Hacker 125 atd... - Klasické čínské skútry s motory GY6, který není kdovíjaký sprinter, nepatří ani k nejspolehlivějším. Na základní dopravu na krátké vzdálenosti stačí, více ale od něj nečekejte.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Keeway .
Česká značka používá čínskou techniku, bohužel nevalné kvality. Problém bývá s náhradními díly. Některé sehnat jdou, některé ale vůbec. To pak dělá i z relativně mladých a málo jetých skútrů nepojízdné vraky.
Zoom 4T - základní a nejlevnější model Zoom je tím nejhorším co si můžete pořídit. Většina věcí dle zkušeností majitelů odchází do 6 tisíc km a to i tak závažné díly, jako rozvodový řetěz, či vačková hřídel. Pověstné jsou slabé brzdy a praskající plasty. Pokud můžete, tomuto skútru se obloukem vyhněte, i pokud hledáte nenáročné přibližovadlo na chatu.
Zoom 2 / XOR - Tyto skútry trpí rozdílnou kvalitou zpracování, časté jsou zvlněné kotouče, při horším zacházení brzy odchází brýle přední vidlice, problémy bývají s přední kotoučovou brzdou. Je také třeba zminit extrémně optimistický tachometr, který ukazuje 80km/h i když reálně jedete 55km/h.
XOR / Viking 125 apod - Klasické čínské skútry s motory GY6, který není kdovíjaký sprinter, nepatří ani k nejspolehlivějším. Na základní dopravu na krátké vzdálenosti stačí, více ale od něj nečekejte. Stopětadvacítky Kentoya velmi často trpí na problémy s brzdami, i u zánovních skútrů bývá často vadný třmen nebo křivé kotouče. Pozor na to.
Maximus 125 - nejluxusnější model výrobce Kentoya. Tady velký pozor - první modely s karburátory byly alespoň nějak opravitelné, následně se začal Maximus prodávat se vstřikováním, které ovšem dokáže potrápit a není moc servisů které jej dokáží přimět k životu. Problémy postihují i skútry s velmi nízkým nájezdem v řádu stovek/tisíců kilometrů. Tomuto se vyhněte obloukem.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Kentoya .
Agility / Agility City - malý obratný skútr s nízkou váhou a velkými koly, vhodný i pro ženy do ucpaných měst pro každodenní dojíždění do zaměstnání.
Downtown - větší pohodlný skútr vhodný i pro delší trasy. Downtown má jak ve verzi 125, tak i 300 překvapivě výkonný motor
K-XCT - skútr zaujme na první pohled svým sportovním vzhledem. Patří mezi vetší skútry, se kterým se překonávat delší vzdálenosti, ale je i výborný v městském provozu. Nepotěší Vás ale jeho cena a i ceny náhradních dílů jsou vysoké.
BET & WIN, Dink, DJ, Spacer - starší skútry, které je dnes obtížné najít ve slušném stavu. Pokud ale najdete pěkný kousek může Vás zarazit vyšší cena náhradních dílů.
Like, Movie, Yager - pohodlný skútr na menších kolech s dostatečně velkým zavazadlovým prostorem, lze využít jako každodenní přibližovadlo k cestám do zaměstnání.
People - skútr pro každodenní ježdění v městkém provozu. Skútr má pohodlný posez a velká kola, která zajišťují komfotní jízdní vlastnosti. Zvláště novější modely jsou oblíbené a potěší dlouhou životností a slušným svezením.
Super 8, Super 9 - malý, lehký skútr pro začínající jezdce. Díky malé váze dosahuje slušné dynamiky, ač né uplně srovnatelné třeba s Hondou či Piaggio. Dokáže ale i potrápit závadami, časté jsou problémy s nožním startováním a praskajícími plasty.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Kymco .
Italská značka s dlouhou tradicí ve výrobě skútrů. V roce 2012 zbankrotovala, na skútry Malaguti tak již neseženete náhradní díly. V současné době se skútry Malaguti opět prodávají, jedná se ale už o čínskou techniku, které je lepší se vyhnout. My mrkneme na nejznámější modely z let, kdy to ještě za něco stálo.
F12 – vyrábí se od roku 95 a má pověst nesmrtelného skútru. I nejstarší modely jsou velmi spolehlivé a netrpí zvláštními neduhy a to jak vodou, tak i vzduchem chlazené typy. Dnes už jsou ale kvůli nízkým cenám a stáří většinou v dost zuboženém stavu. Nové modely od roku 2004 jsou vybaveny karburátory Gurtner, se kterými je problém při zvyšování výkonu, proto je třeba je většinou vyměnit.
F15 – reprezentativní padesátka je větším bratrem modelu F12. Až na problémy s tachometry netrpí zvláštními neduhy a pohodlně odveze i 2 pasažéry. Technika se shoduje s modelem F12.
Madison 125-150, Madison 180-200 - ze začátku produkce s motory Minarelli, později s Piaggio. Svého času spolehlivý a výkonný maxiskútr, který má už dnes ale svoje nejlepší roky dávno za sebou.
Madison 400 - VAROVÁNÍ: jeden z mála modelů značky je osazen motorem Morini 400. Motor je katastrofa, navíc jsou na něj prakticky nesehnatelné díly. To z tohoto modelu dělá černého petra mezi ojetými skútry, od Madisonu 400 utíkejte pryč ať je v jakémkoliv stavu!
Spider Max 500 - VAROVÁNÍ: Spider Max se sice tváří, že používá motor Piaggio 500, je na něm ale mnoho modifikací, takže většina dílů se musí objednávat v originále. Navíc, na tento model jsou velmi drahé díly. Doporučujeme se tedy poohlédnout po jiném skútru.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Malaguti .
Nejstarší italský výrobce skútrů používá vlastní motory a je hlavní značkou koncernu Piaggio, pod který spadají značky Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa. Dostupnost náhradních dílů je bez problémů, občas se ale stává že některý specifický díl není k dostání.
Fly 125 - Fly 3V - první generace s karburátorem je bezproblémová, pozor ale na verze s novým 3V motorem se vstřikováním, v prvních letech výroby dokáže potrápit zpracování a u některých kusů i spolehlivost. Skútr byl udělaný jako konkurence pro Hondu PCX, na kterou ale v žádném ohledu nestačí.
NRG - stěžejní model značky, vyrábí se od roku 95 jako NTT, poté v roce 97 jej vystřídal facelift s označením MC2. Na ten v roce 99 navázal další facelift MC3, který se vyráběl až do roku 2004. Všechny tyto typy lze doporučit, zvláště staré NTT a MC2 vynikají už v sérii více než uspokojivým výkonem. Modely které jezdí 80-90km/h nejsou vyjímkou. Zmínit musíme také velmi optimistické tachometry, které si často přidají i 20% k reálné rychlosti.
Vespa Primavera - krásná, spolehlivá a poměrně svižná. Pokud na ni máte peníze a líbí se vám, běžte do ní.
Medley 125 - univerzální bojovník, který zvládne jak město tak i kratší výlety je dobrá alternativa k japonským skútrům. Nemá slabé stránky, pokud o něm uvažujete, je to dobrá volba.
NRG Power - nový model značky navazující na tradici sportovního modelu NRG, bohužel v ČR výhradně dodáván s málo výkonným vzduchem chlazeným motorem. Nové NRG také trpí na nevalnou kvalitu přední vidlice.
Vespa ET2, LX50 – malý stylový skútr od Piaggia netrpí zvláštními neduhy a je výbornou volbou do ucpaných měst. Jediná nevýhoda je, že pokud spadnete, bude to drahé. Plechová karoserie se většinou promáčkne a často bývá třeba přelakovat celý skútr.
X7/X8/X9 - v mnoha motorových variantách. Pohodlné a všestranné skútry, netrpí závažnějšími nedostatky. U starších kusů bývá vychozené uložení motoru (oprava cca 4000,-Kč) a netěsnící vodní pumpy (cca 2-5000,-Kč dle poškození)
Liberty - spolehlivý čtyřtakt za dobrou cenu. Ocení ho Ti, kteří nechtějí maxiskútr a nemají příliš velké nároky na výkon. V Itálii to byl levný skútr a tak se k nám dostávají kusy v rozdílném stádiu rozkladu. Hojně se taky dováží poštovní verze, které ve většině případů mají svoje nejlepší roky dávno za sebou. U Liberty si dejte pozor hlavně na roky 1996-1998, poznáte je podle kontrolního okénka na olej. Těm se vyhněte - jedná se o staré motory ET4 na které už spousta dílů nejde objednat.
Carnaby - příjemný skútr s výkonným motorem Piaggio. Nemá zásadní nedostatky.
Skipper - do roku výroby 1999 s dvoutaktním motorem, od roku 2000 čtyřtaktní motor. Dvoutaktní verzi se vyhněte, čtyřtakt je bez problémů, ale vzhledem k věku a dostupnosti dílů se mu vyhněte raději také.
Vespa ET4, LX125, LXV, S – silnější stylový skútr, vhodný do městského provozu a díky jeho malé velikosti a nízké váze vhodný i pro ženy. U ET4 si dejte pozor na roky 1996-1998, poznáte je podle kontrolního okénka na olej. Těm se vyhněte - jedná se o starý typ motoru na který už spousta dílů nejde objednat. Další modely LX / LXV / S už jsou bez problémů, ať s karburátorem, tak i se vstřikováním
Beverly 125-500 – díky velkým kolům vhodný pro jízdu po městech. Skútr byl vyráběn v mnoha motorových variantách. Starší modely trpěly mírnou nestabilitou a odcházejícími ložisky krku řízení, nové modely po roce 2010 jsou již úplně bezproblémové.
X10 - Vrcholný model značky je nástupce pohodlných cestovních skútrů X9. Potěší reprezentativním vzhledem a perfektním zpracováním. Pro tak velký rám je ale 125ccm poměrně málo, vyšší objemové verze už jedou slušně. X10 je ale poměrně exotický model, navíc se spoustou drobných dílů kapotáže. Pády tak budou drahé.
MP3 – velice netradiční skútr, který vás ale může potrápit náklady na servis předního mechanismu naklápění. Odchází jednotky, čepy atd.. Opravy se zpravidla pohybují nad 10tis Kč, tedy pokud mp3 chcete, vybírejte jen kusy ve výborném stavu a s jasnou historií.
Vespa GTS 300 – výkonný větší skútr Vespa GT vhodný i pro delší cesty, netrpí žádnými nedostatky a je velmi oblíbený.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Piaggio .
Francouzská značka Peugeot pouští do světa líbívé skútry. V dřívějších dobách s vlastními motory, v současné době používá motory SYM. Bohužel, Peugeot poměrně brzy zabíjí dodávky dílů na starší modely, takže jakmile nějaký přesáhne 10 let, už bývá problém cokoliv sehnat.
Speedfight - vyráběný v několika generacích. Ty první měly letmo uložené kolo, což se s odstupem času neukázalo jako příliš dobré řešení. Dvoutaktní Peugeoty často trápí problémy se studenými starty, které bývají někdy i neřešitelné. Pozdější modely zase nebyly díky emisním normám příliš výkonné. Tedy, odveze vás, ale jsou lepší možnosti na trhu.
Kisbee - Nejmenší skútr z nabídky. Vhodný pro nenáročné uživatele menšího vzrůstu. Pozor na čtyřtaktní padesátky, které jsou na tom výkonově opravdu bídně.
Sumup - VAROVÁNÍ: - tohle je čína se vším všudy. Rám, motor, vše je prakticky totožné s lacinými skútry z nejlevnější cenové kategorie. Tomuto modelu se vyhněte.
Satelis - pohodlný cestovní skútr, který občas trápí problémy s elektroinstalací a také s nefunkčním regulátorem tlaku paliva, který se nedá sehnat. Pozor na ceny a dostupnost náhradních dílů, které lze použít pouze originální.
Satelis compressor - VAROVÁNÍ: nepovedený pokus Peugeotu, který lákal na výkonnější jízdu s řidíčákem na auto. Dopadl katastrofálně - skútr nejede o mnoho lépe než standardní 125 a hlavně je velmi poruchový. Navíc, dnes na něj již nejde nic objednat. Utíkejte.
New Vivacity - malý obratný skútr do města. Může být dobrou volbou pro začínající jezdce. Omezený výběr dílů z druhovýroby.
CityStar - podobně jako X-max od Yamahy je výborným kompromisem mezi cestovním a city skútrem a nabídne velmi dobré svezení. Pozor ale na motory, vzduchem chlazené Citystar používají motory Sym, zatímco vodou chlazené mají výkonnější motory Peugeot.
Tweet - Velké kola, malé rozměry, nízká cena dělají tento skútr adeptem pro nákup pro krátké jízdy. Skútr používá spolehlivé motory SYM.
Speedfight 100/Elyseo 100/Trekker 100 - VAROVÁNÍ: ač nejsou stopětadvacítky, můžou skončit v hledáčku některých zákazníků. Těmto modelům se vyhněte, motory nejsou spolehlivé a díky absenci dílů z druhovýroby jsou ceny náhradních dílů nepoměrně vysoko vůči pořizovacím cenám těchto skútrů.
Elyseo 125 - velmi pohodlný skútr, díky malým vnějším rozměrům vhodný do města, nezklame ale ani na delších trasách. V pohodě se na něj vejdou i dvoumetroví dlouhání. Bohužel, dnes již většinou ve špatném stavu a s nemožností objednat náhradní díly. Ruce pryč.
Elystar 125 - extrémně úsporné skútry vhodné do městkého provozu s horší dostupností náhradních dílů. Spotřební věci lze nahradit druhovýrobou, ale i dílů kapotáže a některých motorových dílů jsou dodací doby a ceny děsivé.
JetForce - VAROVÁNÍ: sportovní skútr s výkoným motorem není žádnou výhrou. Trpí totiž na odcházející palivové čerpadlo, které se již nedá od Peugeotu objednat. V dobách kdy ještě bylo stálo 12tisíc Kč.
Metropolis - konkurenční model pro Piaggio mp3. Zatím není příliš informací ohledně spolehlivosti, ovšem jedna zajímavost stojí za zmínku. Pokud se vybije baterii (například přes zimu), skútr se zablokuje a pro odblokování musí do autorizovaného servisu. Tak pokud do toho půjdete, připojte jej na nabíječku :)
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Peugeot .
Japonská značka Suzuki používá do svých skútrů převážně motory Morini. S náhradními díly nebývá problém, ale mnohdy nepotěší jejich vysoké ceny.
Katana - nejčastěji vyskytovaným padesátkovým skútrem je zde Katana. V obou variantách (voda, vzduch) je osazena motorem Morini. Tyto skútry trpí na časté problémy s elektrikou, kdy odchází CDI a regulátory. Ceny těchto dílů jsou astronomické a v druhovýrobě nejdou sehnat. Pokud Vás tedy tato porucha potká, skútr pravděpodobně skončí rozděláním na náhradní díly.
Epicuro 125-150 - VAROVÁNÍ: menší skútr s výkonným motorem vhodný do městského provozu. Astronomické ceny dílů tlačí ceny ojetin velmi nízko, i tak se tomuto modelu raději vyhněte.
Address 110 - malý, hbitý, jednoduchý skútr může být alternativou k Hondě Vision 110. Zatím nejsou známy žádné slabé stránky, snad jen nedostatek druhovýrobních dílů a dlouhá čekací doba na originály
Sixteen 125 - Skútrů je v ČR poměrně málo. Zatím nám nejsou známy žádné slabé stránky, snad jen nedostatek druhovýrobních dílů a dlouhá čekací doba na originály.
Burgman 125 - Oblíbený skútr mezi stopětadvacítkami. Nabízí slušnou míru pohodlí a rozumnou spotřebu. I se spolehlivostí na tom není špatně, ovšem je třeba si dát pozor na kusy s vyšším nájezdem, které už potřebují péči a náhradní díly jsou pouze v originále, takže se čeká dlouho a stojí to dost peněz. Tedy, kupujte opravdu jen velmi pěkné a servisované kusy.
Burgman 250, 400 - VAROVÁNÍ: jeden z prvních opravdových maxiskútrů. Nízké sedlo a dlouhý posed slibují pohodlné cestování. Při koupi si ale dejte pozor, motory Morini nepatří mezi nejkvalitnější a investice do oprav mohou snadno brutálně navýšit nízkou pořizovací cenu skútru. Jestli nechcete riskovat, raději si zvolte maxiskútr s motorem Honda, Yamaha, nebo Piaggio. U novějších Burgmanů od roku 2007 je to o facku lepší, pořád ale žádný zázrak..
Burgman 650 - vlajková loď maxiskútrů Suzuki je výkonný velmi pohodlný cestovní skútr. Je větších rozměrů, což využijete při cestování, které je na tomto skútru příjemným zážitkem. Pro ty, co nechtějí tahat pouze za plyn, mohou využít sekvenčního řazení. Před koupí zjistěte stav řemene variátoru, ten má životnost cca 50tis kilometrů a jeho cena je poměrně vysoká (okolo 16tis Kč). Je nutné počítat s vyššími náklady na servis, který se mimochodem bude hledat celkem těžko.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Suzuki .
Yamaha vyrábí své skútry ve Francii v továrně MBK. Pod touto značkou se také prodávají na francouzském a občas i na italském trhu. Osazeny jsou motory Minarelli. S náhradními díly není problém.
Jog - kvalitní skútr, menší konstrukce jej předurčuje spíše pro jízdu v jednom, pro dva se příliš nehodí. Pro běžné ježdění postačí a odvede dobrou práci.
Neos - jeden z nejkvalitnějších skútrů vůbec. Neosy jsou používané pro půjčovny v extrémních podmínkách a těší se té nejlepší pověsti. Díky jednoduché konstrukci a kvalitnímu motoru s výběrem Neose prakticky nemůžete šlápnout vedle. Potěší i velký zavazadlový prostor a rozměrné sedlo pro 2 pasažéry.
Aerox - skútr pro mladé od Yamahy. Je osazen výkonným dvoutaktem Minarelli a je proto vhodným kandidátem na tuning. Atraktivní vzhled je vykoupen jednosedadlovou konstrukcí, spolujezdec se musí spokojit s nouzovým sedátkem, na kterém ho po pár dírách ve vozovce přestane jízda rychle bavit. Skútr je stavěn dost masivně, přední vidlice se dá jednoduše repasovat, proto není třeba se bát ani starších ročníků, pokud jsou v dobrém stavu.
Cygnus - starší modely Cygnus jsou téměr nezničitelné. Co vás ale nepotěší je jejich design a také ceny originálních dílů, pokud jsou potřeba.
Cygnus X - malý skútr vhodný do městského provozu s dobrou dostupností náhradních dílů. Trpí na odcházející palivové čerpadlo.
Vity - základní model pro nenáročné jezdce. Patří k nejlehčím modelům na trhu a je tak vhodný pro úplné začátečníky, nebo ženy. Pozor ale na odcházející palivová čerpadla.
N-max - menší skútr byl postavený proti Hondě PCX a celkem se mu daří. Potěší nízká spotřeba, dobrá ovladatelnost a spolehlivé motory.
Majesty 125-150 - maxiskútr od Yamahy je vyhledáván pro pohodlný posez, na tomto skútru si natáhnou nohy i dlouháni. Ve své době velmi oblíbené skútry dnes již dožívají a po mnoha letech je trápí defekty volnoběžek a klikových hřídelí.
Majesty 250 - kvalitní a pohodlný skútr. Motor Yamaha 250 patříval ve své třídě k nejlepším. Pokud seženete hezký kus, dobře vám poslouží, jsou ale dnes spíše raritou.
X-Max 125-250 – skútr nabízí vyšší posez a dostatek pohodlí. Skútr lze využívat na každodenní ježdění po městě, ale s obsahem 250 lze plánovat delší trasy mimo město. Skútr má velký odkládací prostor pod sedlem, kde s přehledem schováte dvě helmy. Pozor na vysoké ceny originálních náhradních dílů, například brzdové třmeny, chladič, kapotáže atd.. Tento skútr kupujte jen s jasnou historií a v dobrém stavu.
Versity 300 – VAROVÁNÍ: ač je Versity velmi příjemným skútrem na ježdění, atypický motor znamená, že neseženete žádné díly v druhovýrobě a originály jsou pekelně drahé. Lépe se tedy v této kategorii poohlédnout po jiném skútru.
Majesty 400 - VAROVÁNÍ: Příjemný skútr, ovšem starší kusy trápí časté defekty motorů a proto kupujte buď ve velmi dobrém stavu, nebo se tomuto typu vyhněte. Na motor se toho v druhovýrobě moc nevyrábí a potenciální servis se může docela prodražit.
T-Max 500/530 – patří mezi špičku sportovních skútrů. Dvouválcový výkoný motor žene skútr neuvěřitelně kupředu, ručička rychlosti se zastaví až na hodnotě 170-180km/h. T-maxy jsou legendární skvělým podvozkem a vyvážením a v zatáčkách se dokáží bez problémů porovnat se sportovními motorkami. Nutné je počítat s vyššími servisními i provozními náklady. Vyhněte se prvním generacím s karburátory, ty mají velmi vysokou spotřebu a hlavně bývají již v dezolátním stavu.
Přehled modelů najdete na stránce Skútry Yamaha .
Závěrem
Doufáme, že vám tento článek bude přínosem. Účelem bylo sdělit zkušenosti s jednotlivými tipy. Nezapomeňte ihned po koupi na servisní prohlídku.
Nyní už víte do čeho půjdete, kolik na to máte a nezbývá nic jiného než vyrazit a dobře nakoupit. Ať už si vyberete jakkoliv, budeme se těšit na Vaši návštěvu našeho eshopu, či servisu .
Ať to valí!